Παραχώρηση της διαχείρισης του φωτισμού οδών σε ιδιώτες μέσω ΣΔΙΤ

Το υπουργείο Εσωτερικών στα πρότυπα του εξωτερικού και σε συνεργασία με τους δήμους ετοιμάζεται μέσα στην νέα χρόνια να προκηρύξει με συμπράξεις δημοσίου –ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) τα πρώτα έργα διαχείρισης φωτισμού δρόμων, στα οποία προβλέπεται ότι η επένδυση θα μπορεί να αποσβεστεί από την  εξοικονόμηση ενέργειας που θα προκύψει.
Η δυνατότητα εκχώρησης των ανταποδοτικών τελών σε ιδιώτες έχει ήδη δοθεί στους Δήμους  με  το άρθρο 43 του Ν. 4257/2014  βάσει του οποίου μπορούν να εκχωρούνται και να ενεχυριάζονται έσοδα από ανταποδοτικά τέλη «για την εξασφάλιση κάθε είδους δημόσιων συμβάσεων ιδίως έργου, προμήθειας, υπηρεσίας, παραχώρησης και σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα κατά το Ν 3389/2005 και σύμβασης ενεργειακής απόδοσης κατά το Ν. 3855/2010, οι οποίες συνάπτονται από τους δήμους με σκοπό την εξυπηρέτηση της αντίστοιχης υπηρεσίας χάριν της οποίας επιβάλλονται τα ανταποδοτικά τέλη».
Σύμφωνα με πληροφορίες από την Γενική Γραμματεία ΣΔΙΤ αυτό το διάστημα οι τράπεζες, μέσω του προγράμματος Jessica συντάσσουν ένα σχέδιο σύμβασης με το οποίο θα μπορούσαν να «τρέξουν» ανάλογες επενδύσεις. Όπως όμως αναφέρουν, εκείνο που χρειάζεται να προηγηθεί είναι τεχνικές μελέτες από την πλευρά δήμων ή περιφερειών προκειμένου να προσδιοριστούν ποιες είναι οι ανάγκες και τι εξοικονόμηση μπορεί να επιτευχθεί. 
Το δημόσιο  και οι δημότες δεν  γλιτώνουν  χρήματα  αφού το ποσό της εξοικονόμησης θα καταβάλλεται ως αμοιβή στους ιδιώτες  οι οποίοι  θα αμείβονται από την μειωμένη δαπάνη που θα προκύπτει για κάθε ΟΤΑ λόγω του στόχου της εξοικονόμησης ενέργειας. «Εάν η εξοικονόμηση σε ένα δήμο είναι 500.000 ευρώ το χρόνο με μία επένδυση 5 εκ. ευρώ για αντικατάσταση π.χ λαμπτήρων αυτό σημαίνει ότι θα δίνουμε τις 500.000 ευρώ για 10 ή 15 χρόνια που θα είναι η διάρκεια της σύμβασης για να αποπληρώσουμε το ύψος της επένδυσης» αναφέρουν αρμόδιοι παράγοντες που είναι πολύ κοντά στο σχεδιασμό.

Το μοντέλο των ΣΔΙΤ που εφαρμόζεται στην Ευρώπη προβλέπει την υπογραφή συμβάσεων, διάρκειας 20 – 30 ετών, μεταξύ δήμων ή ολόκληρων περιφερειών με ιδιωτικούς ομίλους οι οποίοι αναλαμβάνουν τη διαχείριση του δικτύου φωτισμού των δρόμων ή και δημόσιων κτιρίων. Στις συμβάσεις περιλαμβάνονται συγκεκριμένοι όροι για την εξοικονόμηση ενέργειας , για την ποιότητα του φωτισμού, την ταχύτητα αντικατάστασης στις λάμπες που καίγονται κ.λπ. Ο ΟΤΑ καταβάλλει συγκεκριμένο μίσθωμα, το οποίο συνδέεται με συγκεκριμένους δείκτες εξοικονόμησης, συντήρησης κ.ά. του δικτύου φωτισμού των δρόμων.
Ενδεικτικό του μεγέθους της αγοράς είναι το γεγονός πως η γαλλική Bouygues Energies & Services, θυγατρική του κατασκευαστικού κολοσσού Bouygues, διαχειρίζεται σήμερα σχεδόν 1 εκατ. λαμπτήρες φωτισμού ανά τον κόσμο. Ο γαλλικός όμιλος, που είναι ένας εκ των ισχυρότερων διεθνώς στον συγκεκριμένο τομέα, έχει υπογράψει περισσότερες από 35 συμβάσεις ΣΔΙΤ για διαχείριση δικτύων φωτισμού οδών, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται γειτονιές στο Παρίσι, στο Λονδίνο και σε άλλες μεγάλες πόλεις ή περιφέρειες.



Πηγή: www.newmoney.gr